Digital renholdskonferanse 2020

Digitalt samarbeid

Den 14 oktober i år ble renholdskonferansen til NFSR avholdt digitalt, og i samarbeid med Datec på grunn av smittevernhensyn. Dette førte til rekordhøy deltagelse på konferansen, noe som uten tvil var moro for arrangørene. Over 1100 deltakere satt benket foran skjermen for å følge med på årets  agenda. Noen bedrifter hadde til og med rigget seg til foran storskjerm. Vår representant fulgte med fra hjemmekontor, og tok flittig notater mens innslagene og debattene foregikk.

Målet med renholdskonferansen er å løfte bransjen. Og årets konferanse hadde helt klart noen viktige budskap, og mye nyttig informasjon som er verdt å ta med seg videre. To fagpanel bidro med interessant debatt rundt temaene som ble tatt opp.

Det var, naturlig nok en del fokus på renhold i forbindelse med Covid-19. Temaer som ble diskutert var blant annet:

  • Hvordan har vi opplevd denne perioden?
  • Hvilke løsninger har vi funnet?
  • Hva har vi lært?

Det var bred enighet om at de fleste i bransjen har tilpasset seg den nye hverdagen både raskt og godt. Stikkord som fleksibilitet og samarbeid var i fokus.

Videre diskuterte man viktigheten av riktig kompetanse, riktig smittevernutstyr og trygge omgivelser. Paneldeltakerene var enige om at det nå er viktig å reflektere over hva vi har lært av pandemien.

Fremtidsrettet renhold

Neste tema var renholdet i fremtiden. Er vi nå godt nok rustet for å takle den nye hverdagen, hvordan nå enn den blir seende ut? Her var de fleste også positive, dog med et lite forbehold. Det man er mest spent på er kanskje hvordan kostnadsbildet blir. Kvalitetsrenhold er ikke gratis, og med endret risiko for renholdere, nye rutiner og smittevernstiltak vil dette unektelig påvirke kostnadsnivået ut til kunder/brukere.

Det er ikke bærekraftig å skulle presse renholdere til å jobbe stadig raskere på mindre tid. Man må derfor se på hvilke andre løsninger som kan være med på å effektivisere, slik som større grad av behovsprøvd renhold, og redusering av dødtid.

Paulo Ravina, seksjonsleder for Renhold og Miljø i departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon snakket en del om pilotprosjekter som de jobber med. De har fokus på å teste ut nye teknologiske løsninger som man håper å begynne å ta i bruk innen kort tid. Generelt sett har man ønske om å jobbe aktivt med å utvikle teknologiske løsninger for bransjen. Noen løsninger har tatt lenger tid å utvikle enn først antatt, mens andre er godt på vei ferdige. Man har sett og vil se enda flere berøringsfrie løsninger på markedet i tiden fremover, og det jobbes for å utvikle smartpanel og sensorer for bruk i daglig renhold.

Bærekraft og ny arbeidshverdag

Det ble også snakket om bærekraft i form av det grønne skiftet. Mange bedrifter har utarbeidet egne bærekraftsrapporter, et viktig verktøy å bruke for å nå bærekraftsmålene som FN har satt. Her ble det snakket om hvordan man kan sette seg konkrete, jordnære mål, slik at det skal være lett gjennomførbart å nå målene.

Ett tema som også fikk tid på agendaen det var den nye arbeidsdagen på hjemmekontor. Hvordan har man taklet denne nye tilværelsen, og ikke minst, hvordan skal man klare å være en god leder, når man ikke treffer sine ansatte lenger? Her ble det presentert litt interessante tall, blant annet om hvordan folk jobber, hvor, og om man savner å gå på kontoret. 6 av 10 svarte i en undersøkelse at de ikke savnet kollegaene sine, og Vestlendingene er de som savner minst.  Over halvparten som ble spurt, – 56% ønsker å jobbe mer fra hjemmekontor i fremtiden.

Oppsummert var dette en nyttig og lærerik bransjekonferanse som fungerte veldig godt på en digital platform.